Studieteknik
Tips för att studieteknik (Det hjälper dig att studera mer effektivt)
C R E A M strategi för lärande
CREAM står för:
C - Creative
Ha förtroende för att använda dina individuella strategier och stilar, tillämpa fantasi för din inlärning.
R - Reflekterande
Kunna sitta med din erfarenhet, analysera och utvärdera din egen prestation, och dra lärdom av det.
E - Effektiv
Organisera dina rum, tid prioriteringar, sinnestillstånd och resurser (inklusive informationsteknik, IT) till största möjliga nytta.
A - Aktiv
Vara personligen involverad och göra saker, fysiskt och psykiskt, för att hjälpa dig att förstå vad du lär dig.
M - Motiverad
Var medveten om din önskade egna resultat, hålla dig på rätt spår med hjälp av kort- och långsiktiga "mål" .
Utveckla ovan aspekter så stärker de varandra. Till exempel att vara motiverad innebär reflektion över vad du verkligen vill. Aktivt lärande och kreativitet kräver motivation och även hjälper dig med motivationen. Bra strategier skapar fantasi och reflektion och så vidare.
Kreativitet är särskilt viktigt för att generera idéer i ett tidigt skede av nya uppdrag. Du kan använda mer logiskt sätt senare, för att utvärdera vilka kreativa idéer att använda.
Attityder som hindrar kreativitet
- Det är ett slöseri med tid
- Det är barnsligt
- Det finns en tid för arbete och en tid för lek
- Det är inte logiskt
- Jag är inte kreativ
- Jag kan inte
Tillvägagångssätt som främjar kreativitet
Lateralt tänkande
Välj valfri två slumpmässiga objekt, såsom en kaffekopp och en växt. Tänk på så många sätt som möjligt som de kan anses ha samband (t ex efter storlek, färg, hur de bryter, oavsett om de är varandras motsatser, hur de snurra, när de köptes). Hur kan du tillämpa denna typ av spel till din kurser ?
Du hittar vad du letar efter
- Hitta tre runda saker i rummet.
- Hitta tre saker som öppna.
Du kommer förmodligen hitta, att rummet plötsligt är fylld med dessa saker. Om du letar efter nya sätt att göra saker, eller för svar, hittar du dem också.
Det finns mer än ett rätt svar
När du har kommit med ett svar, leta efter en annan. Det kan vara bättre - eller ge dig ett sätt att finjustera den första idén.
Kombinera saker
Ta fram halv ett företag från en bransch och kombinera det med ett annat i annan bransch. Vilka nya kombinationer har du uppfunnit? Kärnan i uppfinningen är att blanda två olika idéer eller sammanhang för att skapa en ny sort . Detta bidrar i den akademiska tänkande också - som att jämföra synpunkter.
Metafor
Låt en sak stå för eller företräda en annan : det är att använda metafor eller analogi. Spela på att se ett föremål eller ett studieproblem ur olika perspektiv. Gör problem visuella eller konkreta. Ta en fråga ur den akademiska sammanhang och se hur det ser ut i världen.
Om något inte vettigt, rita/markera ut den med föremål på ett bord/whiteboard - precis som militären kartlägger olika strategier över slagfält.
.
Kritiskt analytiskt tänkande
Kritiskt tänkande
Kritiskt tänkande innebär en avvägning mellan de argument och bevis för och mot. Edward Glaser, som utvecklat ett test av kritiskt tänkande, definierade det på detta sätt:
Kritiskt tänkande kräver ett ihärdigt arbete att granska alla uppfattningar eller som antas i form av kunskap, i ljuset av de bevis som stödjer den och ytterligare slutsatser som den brukar.
Med andra ord, betonas vikten av :
- Persistens: överväger en fråga noga, och mer än en gång.
- Bevis: utvärdering av bevisning som åberopats till stöd för tro eller åsikt.
- Konsekvenser: Med tanke om tro eller synpunkt leder - vad slutsats skulle följa, är dessa lämpliga och rationella, och om inte, ska tro eller synpunkt ses över?
Analytiskt tänkande
- Analytiskt tänkande innebär ytterligare processer:
- Stå tillbaka från den givna informationen.
- Undersöka kunskapen i detalj ur många synvinklar.
- Kontrollera noga om det är helt exakt.
- Kontrollera om varje påstående följer logiskt av den förutvarande.
- Letar du efter eventuella brister i motiveringen, den bevisning, eller hur slutsatser dras.
- Jämföra samma fråga från synpunkt av andra teoretiker eller författare.
- Att kunna se och förklara varför olika människor kommit fram till olika slutsatser.
- Att kunna argumentera för varför en uppsättning åsikter, resultat eller slutsatser är att föredra framför en annan.
- Att vara på vakt för litterära eller statistiska enheter som uppmuntrar läsaren att ta tvivelaktiga uttalanden till nominellt värde.
- Söker dolda antaganden .
Att utveckla ett kritiskt och analytiskt tänkande förmåga, kan du föreställa dig att du utvecklar en detektiv -liknande sinne.
Läsa
Kritisk tänkande, när man läser, innefattar följande:
- Identifiera raden av resonemang i texten.
- Kritiskt utvärdera resonemang.
- Kontroll för dolda antaganden eller agendor.
- Identifiera bevis i texten.
- Utvärdera bevis enligt gällande kriterier.
- Identifiera författarens slutsatser.
- Avgöra om det bevismaterial stödjer dessa slutsatser.
Skriva
Kritiskt tänkande när man skriver innebär jämförbara processer:
- Att vara tydlig vad dina slutsatser .
- Visar på ett tydligt resonemang - ett "argument" som leder till din slutsats.
- Framläggande av bevis till stöd för ditt resonemang.
- Läsa din egen skrift kritiskt, enligt ovan, samt dina källor.
- Visa ditt ämne ur flera perspektiv.
Lyssna
Kritiskt tänkande när man lyssnar gäller samma medvetenhet som när man läser, plus:
- Kontroll av samstämmighet i vad talaren säger - verkar talaren motsäga sig själv, och om så är fallet, vad händer under denna motsägelse?
- Kontrollera att kroppsspråk, ögonkontakt, och hastighet och röstläge är förenliga med vad som sägs - inte talaren utseende och ljud som om han tror på vad han säger?
.
Läsa läroböcker
Aktiv läsning för lärande skiljer sig mycket från passiv läsning för nöjes skull. Räkna med att läsa mer långsamt och försiktigt när du läser material du kommer att förväntas att förstå och minnas senare.
- Få en allmän uppfattning om vad läsning handlar om.
- Läs introduktionen rubriker och underrubriker.
- Läs alla målen om innehållet.
- Läs alla punkter som sammanfattar innehållet.
- Titta på alla bilder eller grafer och diagram och läsa bildtexterna .
- Gå tillbaka och läsa kapitlet eller avsnittet noggrant. Leta efter de viktigaste idéerna.
- Slå upp i lexikon något ord som är främmande för dig.
- Periodvis sluta läsa och försöka komma ihåg vad du just har läst.
- Vilka är de viktigaste idéerna?
- Vilka bevis eller exempel ger författaren möjlighet att stödja de viktigaste idéerna?
- När du har läst, låtsas att du undervisar någon om det material du just läst. Försök att förklara högt och med egna ord vad läser handlade om.